Competències

Descripció / materials

Propostes (provisionals)

ELABORACIÓ D’ACTIVITATS PER DESENVOLUPAR UNA UNITAT DIDÀCTICA amb diversos models d'estratègies


FASES DEL CICLE D'APRENENTATGE:
      • Fase d'Exploració
      • Fase d'Introducció
      • Fase d'estructuració
      • Fase de síntesi i Avaluació
EXEMPLE (1) D'UNITAT DIDÀCTICA
AMB ACTIVITATS ESTRUCTURADES SEGONS AQUESTES FASES: Els éssers vius (1r d'ESO) Elaborat per Mireia Cumeras ( alumna del Màster de professorat de Secundària)
EXEMPLE (2) D'UNITAT DIDÀCTICA
AMB ACTIVITATS ESTRUCTURADES SEGONS AQUESTES FASES: Els éssers vius (1r d'ESO) Elaborat per lAIA PLANELLA ( alumna del Màster de professorat de Secundària)

Preparar un examen


Breu descripció de l'ús didàctic

Gradualment de primer a 4t d’ESO. Treballar-ho sempre des de totes les matèries. Cada professor ho ha de personalitzar d’acord amb la seva matèria.

Els alumnes al llarg dels tres primers anys, gradualment, han d’ anar prenent més protagonisme i poder desenvolupar aquesta tasca d’una forma autònoma a quart d’ESO.






Word (estils i índex)






Word (estils i índex)


Breu descripció de l'ús didàctic word
Breu descripció de l'ús didàctic Power

Presentacions amb PREZI

Al iniciar cada curs cal concretar qui pot fer algun treball potenciant els estils i la creació de l’índex.

Els alumnes al llarg dels tres primers anys, gradualment, han de prendre més protagonisme i poder desenvolupar aquesta tasca d’una forma autònoma a quart d’ESO.

Donar les pautes de la utilització del Power-point

Presa d’apunts


Breu descripció de l’ús didàctic.

     
     

Assumir la part “teòrica” des d’una matèria

1r i 2n Reforçar l’escolta activa i iniciar la presa d’apunts mentre el professor explica.

3r i 4t Prendre’n al mateix temps que s’explica.

Pedagogia 2.0

Breu descripció de l'ús didàctic


AVALUACIÓ
Activitats d'autovaluació i coavaluació


Breu descripció de l'ús didàctic (pendent)

l'AVALUACIÓ: UdG document complert

2 apartats del document anterior

per a la meva avaluació voldria


Materials que permeten que l’alumne realitzi el seu propi seguiment

Autoreflexió de l'alumne després d'una prova

Autoavaluació d'un dossier de treball. Exemple de Ciències Naturals.

Graella que pot servir per a la coavaluació

Graella d’autoavaluació en un treball en grup

KPSI - Obtenir informació sobre la percepció que l’alumnat té del seu grau de coneixement en relació als continguts que el docent proposa per al estudi.



Preguntes socràtiques

Comunicativa

Aprendre a aprendre

Matemàtica

Breu descripció de l'ús didàctic

***En el diàleg socràtic (o mètode maièutic) el mestre fa preguntes al deixeble, conduint-lo a conclusions vàlides***


Lectura compartida


Breu descripció de l'ús didàctic (pendent)

Sempre de 1r a 4 ESO

Mapes conceptuals


Breu descripció de l’ús didàctic.


Exemple de seqüència didàctica

Freemind:

És un programari que permet l'elaboració de mapes mentals, mapes conceptuals, diagrames de flux… en qüestió de minuts. Descarregar gratis. És útil en l'anàlisi i per a recopilar informació o idees generades a l’aula. Una vegada fet el mapa es pot penjar al Moodle.

  • Webs sobre mapes conceptuals

Anar treballant-los i en arribar a 4t ESO que els facin els propis alumnes.

Es pot fer sobre paper o utilitzant el recurs FreeMind , que inclús permet fer-lo col.laborativament.


Murals visuals o en cartulina


Breu descripció de l’ús didàctic i mini manual d’ús de l’eina informàtica: Glogster

Es pot fer amb cartulina o utilitzant el recurs glogster, que inclús permet fer-lo col.laborativament

Glogster: Eina 2.0 permet als alumnes poden divertir-se creant les seves pròpies cartolines i nosaltres com a docents podem exigir-los un cert nivell de continguts. És un programa que no cal instal·lar-lo a l’ordinador sinó que permet, una vegada registrats, tenir un espai a la xarxa amb el nostre nom on podem guardar-hi els murals realitzats (www.glogster.com)

Fer-ho des de primer d’ESO. Compartir-ho en grup.

Diari personal/ portfolis

aprendre a aprendre

Personal

Comunicativa

Breu descripció de l’ús didàctic autor/s: Cristina Poyatos

Eina que permet recopilar materials realitzats pels alumnes, que poden incloure: millors treballs, exercicis significatius, materials d’autoreflexió, materials realitzats en grup...

Assumir la part “teòrica” des d’una matèria.

Els alumnes al llarg dels tres primers anys, gradualment, han d’ anar prenent més protagonisme i poder desenvolupar aquesta tasca d’una forma autònoma a quart d’ESO.

Música a l’aula: Utilitzar cançons o melodies per memoritzar. Crear acompanyaments o melodies


Presentació feta pels alumnes de 4rt d’ESO a sobre els àcids nucleics: Invenció de les estrofes d’una cançó, combinada amb les imatges i a ritme de rap.



Expressió corporal:

Competència comunicativa

“”””No por casualidad, el pueblo griego descubrió la Democracia a la vez que inventaba el Teatro. El Teatro es el arte de la palabra y la palabra es la base del diálogo y la madre de la convivencia””””

Teatre a l'aula de català

El teatre a l’aula com a eina de dinamització pedagògica Petra-Jesús Blanco Rubio

2 Exemples d'activitats de teatre a l'aula


Debats








  • Grups de discussió
  • Taules rodones

Tractament de la informació i competència digital




Aprendre a aprendre

Competència personal

Competència comunicativa

Social i ciutadana


Breu descripció de l'ús didàctic (pendent)

Fer debats amb alumnes d’altres centres i fins i tot d’altres països sobre temes concrets: cèl·lules mare, teràpia gènica...

Comentari d’una pàgina web per treballar aquests aspectes: Aquesta web ha estat creada per vuit Museus i Centres de Ciència Europeus i es presenta en nou idiomes distints. Pots aprendre sobre la ciència, pensar sobre les qüestions ètiques, comparar les lleis dels diversos països, descobrir jocs interactius i expressar les teves opinions.

  • Materials al Moodle de tutories (Hi ha material audiovisual pel debat)
  • Buscar materials per altres assignatures
  • Bat. La Pili passarà materials a l’Helena.

Iniciar-ho a 2n d’ESO a l’hora de tutoria.

3r i 4t: assumir la part “teòrica” des d’una matèria

Presentacions orals en grup


Breu descripció de l'ús didàctic (pendent)

Graduar la graella pels diferents nivells del'ESO.

Es pot utilitzar també en el crèdit de sintesí.


El document de batxillerat, començar-lo a treballar a 4t d'ESO

Videoconferències


Breu descripció de l'ús didàctic (pendent)
La videoconferència és un sistema de comunicació que permet mantenir reunions col·lectives entre vàries persones que e s troben en diferents llocs. La videoconferència permet una interacció permanent en temps real amb imatges i so entre diferents punts, possibilitant que diferents professors, diferents alumnes i diferents centre participin en el procés de comunicació sense necessita de cap tipus de desplaçament.

Exemples de videoconferències

Exemple de videoconferència: Ciència i ètica

Elements tecnològics d'una videoconferència


Activitats de cooperació

  • Grups d’investigació


Breu descripció de l'ús didàctic (pendent)


Treballs col·lectius utilitzant els recursos que ofereix la red. Un alumne/a ajuda a d’altres a resoldre exercicis,

Aprenentatge cooperatiu a l'aula


A partir de web’s, enciclopèdies... Completar i/o elaborar apunts, crear materials... Earthquest i geoquest, Imaginari web

Aprendre a aprendre

Autonomia personal

Tractament de la informació -competència digital

Coneixement i interacció amb el món físic

Breu descripció de l'ús didàctic (pendent)


Per ampliar els seus coneixements a proposta del professor i/o voluntàriament.

Verificar l’autenticitat o falsedat d’una noticia publicada en la xarxa

Lligar-ho a la confecció de power i en saber resumir i sintetitzar.

Iniciar-ho a primer i segon d’ESO per poder-hi aprofundir a 3r i 4t.

Els alumnes al llarg dels tres primers anys, gradualment, han d’ anar prenent més protagonisme i poder desenvolupar aquesta tasca d’una forma autònoma a quart d’ESO.

  • Earthquest i geoquest

Breu descripció de l'ús didàctic

Les geointeraccions, defineixen situacions d’aprenentatge estructurades, que impliquen tasques de cerca, selecció, tractament i presentació d’informacions amb les eines, serveis i dades geogràfiques disponibles a internet.

  • Exemple de pàgina web que mostra l’ús d’aquestes eines: "La Tierra a vista de satélite” constitueix un conjunt de materials didàctics interactius sobre -Teledetección- Pensat per a alumnes de 3r i 4t d'ESO i Batxillerat. El seu desenvolupament ha suposat un esforç de síntesí i d'adaptació de les referències bibliogràfiques i de WeB's disponibles actualment, per a seleccionar els continguts més adequats per a l'alumnat de secundària. (veune la guia didàctica)
  • Imaginari web








  • Web quest

Breu descripció de l’ús didàctic

L’imaginari web és una proposta d’activitat de cerca i selecció d’imatges que il·lustrin la iconografia d’un tema o concepte. Per dur-la a terme s’aprofita l’àmplia disponibilitat gràfica de la web i les potents possibilitats dels cercadors específics d’imatges.


Breu descripció de l'ús educatiu (WEB QUEST)

Introducció

Biblioteca de Web-quest

Breu descripció de l'ús educatiu (Cacera)

Cacera del tresor

Caceres classificades per nivell

AlaCzadel tesoro: Jordi Adell

Explicació detallada per part dels alumnes dels passos a seguir en qualsevol procés.

  • Exposició didàctica



Fer-ho sempre. Compartir-ho en grup.

Classificacions i categoritzacions




Resums i /o Esquemes efectuats pels alumnes


Assumir la part “teòrica” des d’una matèria / departament

Treballar-los sempre des de totes les matèries. Tenir en compte “Tècniques d’estudi”

Comentari articles de premsa. Verificar l’autenticitat o falsedat d’una noticia publicada.


Aassumir la part “teòrica” des d’una matèria / departament

3r i 4t d’ESO

Manipulació materials



A inici de curs en les reunions d'equips docents destacar quins professors utilitzen materials a l’aula.

Cada departament ha d'analitzar quin part de la seva matèria es pot treballar amb materials tangibles i manipulables.

Activitats conjuntes entre vàries matèries


Un exemple podia ser elaborar una pàgina web per alumnes, sobre un tema concret. En aquest cas participarien les àrees de tecnologia i una altra.

Exemple : pàgina web sobre plaques tectòniques elaborada pels alumnes de 4rt d’ESO


Activitats a la biblioteca




Activitats fora de l’aula




Tasques individualitzades / voluntàries




Simposis




Excel


Utilització d’Entorns virtuals d’aprenentatge:

Moodle

Blocs

Llibres digitals








Darrera modificació: Monday, 7 November 2011, 17:03