Activitat de definició i descripció
Prepareu una activitat de definició de dos conceptes que us siguin útils en la vostra matèria (consulteu el material adjunt per entendre com s'ha de plantejar, què es pretén i com s'ha d'avaluar). Es poden utilitzar fonts de consulta, però no s'acudirà al diccionari fins al final, per comparar.
Feu constar, en l'explicació de la vostra activitat:
1. Quins conceptes fareu definir i a quin grup (relacionats amb la matèria actual).
2. Quin material preparareu abans de fer l'activitat (exemples i contraexemples, adreces per fer recerca, recordatoris de com s'ha de començar) i per avaluar-la (ex.: una graella com la de l'activitat 4 de les Pràctiques de descripció que hem vist al Moodle i que calia fer-se a mida).
3. Quins mètodes d'exploració dels coneixements fareu servir, tant per assabentar-vos del que saben prèviament com per decidir els atributs principals dels conceptes definits i quins són essencials i quins són prescindibles (pluja d'idees, grup petit, grup-classe, etc.).
4. Concreteu el temps que dedicareu a cada fase de l'activitat (donar exemples, fer recerca, escriure les definicions, crítica de les definicions, avaluació conjunta o mútua).
Un cop definits els conceptes i consensuades les definicions, els alumnes hauran d'utilitzar aquests dos conceptes en una descripció (d'un mapa, d'una eina, d'un instrument, d'un lloc, d'una persona, d'una gràfica, d'una obra d'art, d'una imatge, d'una figura, d'un escenari, d'un sentiment, d'una sensació, d'un procés en què un element canviï, d'un cos, d'un ésser, d'un objecte, d'un caràcter, d'una actitud, d'un tipus de població, d'un període històric, d'un element observat al microscopi, etc.) d'una extensió mínima de 10 línies.
Proposta per als professors de llengua i literatura:
Que els dos conceptes definits siguin figures retòriques i que s'incloguin després en la descripció d'una persona coneguda o en una autodescripció.
Model: text de J.M. de Sagarra